Ibland kan det vara svårt att ta ett beslut kring vilken typ av segel man ska välja. Att investera i nya segel är ett stort beslut som påverkar båtens prestanda, seglingsupplevelse och livslängd. Oavsett om du seglar kortare för nöje eller långsegling finns det flera faktorer att ta hänsyn till. Här går vi igenom de viktigaste aspekterna du bör tänka på vid val av nya segel.
Materialval
Oftast är det här man fastnar. Passar dacron bättre än laminat? Ska jag ha samma material i både storsegel och genua? Svaret är såklart inte helt enkelt utan beror mycket på hur du själv använder din båt.
- Dacron är det vanligaste materialet för cruisingsegel. Det är slitstark, har oftast lägst pris och har en lång livslängd. Ett dacron segel kan du ha i väldigt många år, den stora skillnaden mot laminat är hur dukens töjning ser ut. Formen på ett dacronsegel töjs ofta snabbare ut och de initiala egenskaperna förvanskas något. Detta påverkar sannolikt inte nöjesseglaren som cruisingseglar under sommarens finaste dagar.
-
Laminatsegel ger seglen bättre formstabilitet och prestanda. Töjningen är minimal och seglens egenskaper kommer att upplevas som när seglet var nytt i många säsonger. Laminatseglen väger mindre än dacron, vilket gör dem mer lätthanterliga och kan ge stort utslag på större båtar med stora segel. Laminatsegel lämpar sig väl för dig som seglar mycket under säsongen eller om du är på långsegling och uppskattar ett segel som håller formen över tid.
Lattor
Denna diskussion beror också på vilken typ av storsegel du har. Kapell & Annat (KA Sails) kan erbjuda allt från inga lattor till full-lattesegel.
- För rullstor kan vi erbjuda korta vertikala lattor som sitter jämnt placerade ut över akterliket. Detta val gör seglet något bättre då stabiliteten i akterliket förbättras och hjälper seglets aerodynamik. Utan lattor ger seglet lite sämre form, men samtidigt har många båtar med rullstor en större genua som står för det mesta av farten och lattor gör minimal skillnad.
- För konventionella storsegel kan vi erbjuda både med korta horisontella lattor, men även fullattesegel.
- Fullattor innebär att lattorna går från akterliket ända fram till masten. Fördelarna med fullattor kan sammanfattas med bättre prestanda, lättare hantering och att de ökar seglets livslängd. Detta beror främst på att fladder i seglet minskar särskilt vid upp- och nedtagning, men även generellt fladder vid segling. Fullattor kräver även möjlighet att ha rätt travare i likrännan.
- Korta lattor har framförallt fördelen att slitage på masten är lägre, men även att priset är lite lättare för plånboken.
UV-Skydd
Alla våra rullsegel erbjuds, oavsett materialval, med UV-Skydd i Sunbrella som används till kapell. Detta innebär att du ofta kan välja samma färg på seglens UV-skydd som på dina kapell, vilket kan ge ett mycket snyggt visuellt intryck av båten. UV-skyddet sys i akterkant på rullgenuan så när seglet är inrullat är Sunbrella-väven det enda som är vänt utåt mot solen och skyddar segelduken -> längre livslängd.
På rullstor sys UV-skyddet på den triangel som sticker ut mot bomnocken från masten vid inrullat segel.
När storseglet eller genuan inte används är det bra att skydda seglen mot solens UV-strålar, fågelbajs, regn och annan smuts med hjälp av segelkapell som lazybag, bomkapell eller genuastrumpa.
Bukkompensator
På försegel som rullas in är det bra att ha en bukkompensator för att göra inrullningen bättre och mer skonsamt för segelduken. Detta ingår i alla våra segel. Bukkompensator kan göras på olika sätt, men våra erbjuds med foam-rope som är en insydd tamp vid förliket.
Om du funderar på vad som skulle vara bäst för er, tveka inte att kontakta oss för hjälp!